Eu mengecualikan bekalan dan peralatan perubatan yang diimport dari bea masuk dan PPN

Pada 20 Mac 2020, suruhanjaya Eropah mengundang semua negara anggota, dan juga Inggeris, untuk meminta pengecualian dari tarif dan PPN terhadap import barang pelindung dan peralatan perubatan lain dari negara ketiga. Setelah berunding, Presiden suruhanjaya Eropah Ursula von der Leyen secara rasmi memutuskan pada 3 April untuk mengecualikan sementara peralatan perubatan dan peralatan perlindungan yang diimport dari negara ketiga (iaitu negara bukan eu) dari tarif dan cukai nilai tambah untuk membantu memerangi coronavirus baru.

 

微 信 图片 _20200409132217

 

Bekalan yang diberikan pengecualian sementara meliputi topeng, alat dan alat pernafasan, dan pengecualian sementara adalah untuk jangka waktu enam bulan, setelah itu adalah mungkin untuk memutuskan apakah akan memperpanjang jangka waktu bergantung pada keadaan sebenarnya.

 

Mengambil contoh import topeng dari China, eu harus mengenakan tarif 6.3% dan cukai nilai tambah 22%, dan rata-rata cukai nilai tambah alat pernafasan adalah 20%, yang sangat mengurangi tekanan harga impor pembeli selepas pengecualian.


Masa penghantaran: 09-09-2020